Catania = chaos

29 mei 2022 - Catania, Italië

Na drie weken zijn we inmiddels wel wat gewend met de verkeersdrukte, -discipline en het wegdek maar Catania is de overtreffende trap.
Gisteravond arriveerden Hans en Karin om 20.50 uur op camping Jonio, precies een uur na hun touchdown op Catania Airport. Scherpe tijd en een prima startmoment voor de gezellige borrel al was die voor ons natuurlijk al in het tweede middagdeel gestart.

Vanmorgen ontbijten we met elkaar en we pakken uit hoor, croissantjes erbij, vers fruit. Lekker lekker. Het plan voor vandaag was al Catania downtown, we moeten nog een keuze maken voor het vervoer daar naartoe. Het wordt de bus maar dat vraagt een hoop improvisatievermogen en geduld. Geen dienstregeling hier en bushaltes zijn goed gecamoufleerd. De vermeende bushalte is niet ver van de camping maar pas na een uur zitten we. Echter geen kaartjesverkoop in de bus. Met enig gevoel van ongemak stappen we 20 minuten later uit en verkennen de stad verder te voet. Het is inmiddels kort voorbij lunchtijd.

We zijn verwend, Catania kan niet tippen aan de prachtige dorpjes en steden die we onderweg hebben bezocht maar culinair gids Hans loodst ons door kleine steegjes naar een lunchtentje met een hoge score op Tripadvisor. De heerlijke pasta maakt weer een hoop goed van onze expeditie van deze morgen. We wandelen nog wat door de stad - ze hebben hier twee Duomo's naast elkaar, dat hebben we nog niet gezien - en sluiten Catania af in een Gelateria. De meisjes willen ijsjes. En dan weer terug naar de camping.

Dát is een nog hachelijkere onderneming dan heen. We zien nu wel een ticketbox en kopen vier buskaartjes voor € 1 per stuk. Da's niet veel maar je krijgt ook niet veel. Er komt namelijk geen bus en ook geen idee wanneer die komt. We nemen een taxi. Maar dat is dé afrader van deze vakantie als je niet zo'n thrillseeker bent. Het oude mannetje in dito auto negeert rood licht, drukt zijn gedeukte Fordje overal tussen en schakelen doen we ook niet meer. Een meer dan spannende onderneming maar wel op tijd voor de campingborrel.

Om 19.40 uur nemen we afscheid van elkaar en wandelen we naar ons B&B. Keurig adresje. Morgenochtend om 8.45 uur staat de airporttaxi klaar en gaan we weer terug naar Nederland waar de temperatuur de helft is van hier.

Einde van dat 21.

1. Mirjam:
    29 mei 2022
    Ècht leuk om jullie belevenissen te lezen! Geniet van jullie laatste avond en voor morgen goede reis… Het is hier inderdaad herfst.