Ouwe meuk

15 mei 2022 - Siena, Italië

Vanaf vandaag gaat de route ons meer brengen langs historie van het oude Italië. Dat pakken we op zo'n 900 jaar v.C. om vervolgens langs de Romeinse tijd rond het begin van onze jaartelling te eindigen in Middeleeuwen. Het is immers niet alleen maar lang leve de lol, een beetje educatie op z'n tijd kan geen kwaad. De Romeinse beschaving heeft ons immers koepelgewelven gebracht terug te vinden in bruggen en gebouwen, stratenplannen, riolering en natuurlijk prachtige fresco's. Links en rechts wel een beetje wel gepikt van de Grieken, maar goed. Maar we gaan niet te diep hoor, we willen nog wel wat blogvolgers over houden 😀

Maar eerst moeten we nog vertrekken. Met zo'n bakbeest ben je echter niet één twee drie weg. Vuil water lozen, schoon water innemen, chemisch toilet legen en dan nog diesel tanken en boodschappen doen. Om 10.15 uur draaien we de Autostrada op en laten we Tigullio Camping & Resort in Sestri Levante achter ons. Geen aanrader, wel hele goeie WiFi.

Vandaag reizen we naar Toscane. Mea en ik hebben Pisa, Lucca en Florence al eerder bezocht, we hebben ons pijlen gericht op Siena, een rit van zo'n 270 kilometer. Op de route daar naartoe hebben we Volterra geprogrammeerd, een middeleeuws stadje bovenop een berg. Volterra was één van de twaalf Etruskische steden in Toscane en zo belanden we pardoes in het jaar 900 v.C. (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Etrusken). In Volterra zijn overblijfselen blootgelegd zowel van de Etruskische als de Romeinse beschaving. Kortom veel ouwe meuk maar wel héél mooie ouwe meuk. Kom maar op morgen met de ouwe meuk in Siena en later deze vakantie in de hoofdstad Rome en op Sicilië.

Na een voorspoedige reis door het betoverende Toscaanse landschap arriveren we om 16.20 uur op camping Colleverde op een paar kilometer van de binnenstad. Busje komt frequent dus morgen met het OV naar het moois in Siena.

Vanavond opnieuw Hollandse pot, we hebben nog twee porties nasi over van gisteren. Gebakken eitje erbij. Smakelijk eten.

Einde van dag 8.

1. Erna Molenaar:
    15 mei 2022
    Heerlijk lezen hoor over Grieken, Etrusken en de oorsprong van onze beschaving!
    En dan een plaatje van mooie Italiaanse auto’s erbij. Ook een reis door de tijd.
    Klinkt als genieten, inclusief de Nasi met “ei erbij”!
    Heel veel plezier nog!
  2. Piet Koren:
    15 mei 2022
    Zo Mea en Frank, zijn jullie tevens bij de old timer dealer langs geweest? Zat er wat bij? Mooie plaats Voltera zijn er met je ouders geweest Frank. Hebben er ook goeie koffie daar.
    Mooi vervolg morgen.
  3. Hans:
    16 mei 2022
    We zullen ons mentaal voorbereiden op het reizen met een camper… 😜Niet teveel nasi eten hoor! Laat al dat Italiaanse lekkers niet teveel verloren gaan…. 😅
  4. Han molenaar:
    16 mei 2022
    Ouwe merk fijn om er weer over te lezen.
    Groetjes Han