Ultieme onthaasten

25 mei 2022 - Tropea, Italië

Vanmorgen worden we wakker naast Günther und Veronika. Naar goed Duits gebruik plak je je naam op de camper en omdat we hutje-mutje staan kunnen deze namen ons niet ontgaan. Guten Morgen. Sowieso viele Deutsche Leute zo diep in Italië. Er tegenover staat een camper de typeaanduiding Pepper Edition, ik denk net even te wild voor Günther und Veronika. Verderop een mevrouw met krulspelden in, maar genoeg geobserveerd, we gaan aan de dag beginnen.

Mea heeft al uitgelegd dat het dorpje een flinke klim is, we proberen op zeeniveau een supertje te vinden voor broodjes. We vinden een kleine Spar. Beetje calorieën erin want we gaan weliswaar trapondersteund naar het 11 kilometer verderop gelegen Capo Vaticano waar ons een Belvedere is beloofd met wonderschoon uitzicht op zee. De link met het Vaticaan snappen we misschien als we er zijn.

Op de fiets bemerken we weinig tot geen respect voor pedaleurs - ze razen ons voorbij - terwijl dit land toch hele grote ciclisti heeft voorgebracht. Ik noem een Fausto Coppi (il Campionissimo), Francesco Moser (il Checco of de Sheriff), het Olifantje Marco Pantani, Mooie Mario Cippolini waarna in het ogenschijnlijke post-doping tijdperk het betrekkelijk stil bleef totdat Vincenzo Nibali of de Haai van Messina zijn staart roerde en als één van de weinigen alledrie de grote wielerrondes won. Overigens een wielrenner ook niet helemaal vrij van dopingzonden en volgend jaar hangt hij zijn fiets aan de wilgen. Waar is het Italiaanse wielrennen gebleven?

De fietsroute brengt ons niet direct op de juist plek. Ik heb de gebrekkige bewegwijzering eerder benoemd maar met Google Maps en over onverhard terrein bereiken we de Belvedere. En niets te veel beloofd, wat een prachtig uitzicht met een jaloersmakend blauw gekleurde zee. Geen Paus te zien overigens. Tevens hebben we voor het eerst zicht op Sicilië en de Straat van Messina die we morgen gaan oversteken. We letten op haaienvinnen.

De middag brengen we betrekkelijk rustig door, we springen allebei nog even in het aquarium en faseren de dag uit met een klein barbecuetje. Tot morgen, dan gaan weer sturen.

Einde van dag 18.

1. Piet Koren:
    25 mei 2022
    Nu op naar de tenen. Het ziet er allemaal gelikt uit luitjes
  2. Han molenaar:
    26 mei 2022
    Met plezier jullie verslag weer gelezen.zit zelf hoog in Zwitserland met een prachtig uitzicht op de bergen.lieve groetjes Han