Italia arrivederci

29 mei 2022 - Velserbroek, Nederland

Wat een fantastische reis hebben we gemaakt. We kijken terug op een topvakantie met elke dag vele nieuwe indrukken. We hebben probleemloos een totaalafstand van 3241 kilometer afgelegd met een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 10. Eigenlijk best keurig voor zo'n bakbeest. We zijn goeddeels de geplande route langs bijna de gehele westkust van de Italiaanse Laars afgezakt en hebben genoten van elk stukje. Onderweg hebben we elf campings aangedaan. De trip heeft alle verwachtingen waargemaakt waaronder de regelmatige Italiaanse chaos waarin we verzeild raakten. Ook dat heeft ons vermaakt 😀

De route naar Sicilië heeft gaandeweg wel het verschil zichtbaar gemaakt tussen het rijkere noorden en armere zuiden. Dat zie en merk je aan alles en het geldt natuurlijk voor meer Zuid-Europese landen. Samenvattend lopen ze hier minstens twintig jaar achter. Je vraagt je af of en hoe deze gebieden mee kunnen in de vaart der volkeren richting grote de vraagstukken van de toekomst. Hier geen laadpalen gezien voor de elektrieke auto bijvoorbeeld. Ik denk dan maar aan de kracht van samen.

We gaan nu echt richting het einde van onze vakantie en ons reisblog. Het vliegtuig staat al op ons te wachten. Een blog bijhouden vraagt discipline maar we hebben het met genoegen gedaan. We hebben slechts op enkele reacties kunnen reageren maar we willen uiteraard iedereen hartelijk bedanken die met ons is meegereisd en incidenteel of frequent een reactie heeft gepost.  Alle verhalen krijgen een plekje in het fotoboek zodat we steeds opnieuw kunnen genieten van onze belevenissen van mei 2022.

Tot slot ook veel dank aan mijn coauteur, co-chauffeur, navigator maar bovenal mijn fijne vakantiemaatje Mea. We hebben het goed gehad samen.

We sluiten het reisblog, hopelijk allemaal tot snel en wie weet tot een volgend reisblog.

Einde van dag 22.

1. Mats:
    29 mei 2022
    Mooi om jullie reis zo te kunnen volgen! 😁
  2. Dirk:
    29 mei 2022
    🇮🇹 addio Italia, bentornata a casa 🇳🇱!!
    Enne.... werk-ze maar weer 🫤
  3. Piet Koren:
    29 mei 2022
    Ik heb genoten van jullie reis en wens jullie een goede reis naar huis want na alles is het toch meestal:” Oost West thuis best”.
  4. Erna Molenaar:
    30 mei 2022
    Chapeau globetrotters en reisjournalisten voor jullie dagelijkse verslaglegging, tot straks weer thuis........samen een lekker wijntje doen...