Sur l'Autoroute des vacances

8 mei 2022 - Grenoble, Frankrijk

Tijd voor vertrek. Dagteller op nul en om 06.00 uur starten we de motor en rijden we de straat uit. Je zit lekker hoog in zo'n camper, al snel voel ik me King of the Road. Nog nauwelijks verkeer om ons heen dus alle tijd even te dagdromen over wat ons te wachten staat. Wel op de weg blijven letten, tuurlijk. Mea heeft mij eerder gevraagd waarnaar ik het meest uit kijk. Dat is in ieder geval Rome en berglandschappen verhogen altijd mijn vakantievreugde. Lekker weertje erbij, helemaal fijn. Mea is vooral nieuwsgierig naar het avontuur en wat we gaan zien telkens als we weer een nieuwe hoek omgaan. En natuurlijk hoe reizen met een camper bevalt. Ik heb zelf in de zomer van 2013 met mijn kinderen Arthur en Danique een camperreis mogen maken. Vertrekpunt San Francisco in Californië en eindpunt Phoenix in Arizona. Fantastisch.

Onze eerste stevige etappe brengt ons in Luxemburg. Met de oplopende brandstofprijzen dit jaar kunnen we hier nog tegen redelijke prijzen tanken, we blijven Hollanders. We gooien hem vol met 60 liters diesel. Kunnen we er weer even tegen en gelukkig zit de stroomlijn aan de voorkant van een camper, de achterkant is verticaal. Dat helpt als je de hele dag windje mee hebt. We kunnen geen zeilen bijzetten maar uit mijn caravantijd weet ik nog dat windje mee of tegen 15% brandstofverbruik scheelt. Vandaag hebben we mazzel.

Om half twaalf passeren we de Franse grens en al snel laten we Metz en Nancy achter ons. Ten zuiden van Nancy begint de tolweg en ik geef het stuur over aan de Queen of the Road. Daar is Mea niet helemaal gerust op geweest maar ze staat haar mannetje. Het zelfvertrouwen neemt toe en het duurt niet lang of ze zwaait zelfs naar andere truckers 😀

De reis verloopt buitengewoon voorspoedig en tegen 6 uur doemen de eerste Alpenreuzen voor ons op. Ik ben helemaal gelukkig en als ik naar rechts kijk, Mea ook 👍

Om 18.20 uur draaien we een kneutercamping op type WC-rol-onder-de-arm en hebben we 1066 kilometer afgelegd binnen 12,5 uur. Dat zit er op. Morgen vervolgen we onze route dwars door de Alpen en verwachten we Castellane te bereiken.

Einde van dag 1.

1. Odette:
    8 mei 2022
    De kop is eraf, nu rustig doorkachelen. En Mea, ik vind jou stoer, jij staat je vrouwtje! (Dat was toch het idee, @Frank?) Genieten maar samen!!
  2. Mats:
    8 mei 2022
    Lekkere vlotte eerste dag zo te lezen!😁 have fun together!
  3. Jacq:
    Top gegaan jullie 1ste dag.! Stoer van je Mea. 🙂
  4. Dirk:
    8 mei 2022
    Wat een lekkere start. Hee Mea, het lijkt net of je een dikke sigaar tussen je vingers houdt bij het sturen 😆.
    Mooie dag maandag, en rij veilig
  5. Piet Koren:
    9 mei 2022
    Met de vlam in de pijp gaat ie. Dag 1 zit erop.
  6. Han:
    9 mei 2022
    Mooi dit te lezen heb veel aan jullie gedacht
  7. Carolien Bijlsma:
    9 mei 2022
    Zo leuk dat ik met jullie mee mag reizen. Maak er een onvergetelijke reis van. Veel plezierrrrrrrrrrr ☀️🇮🇹🍷
    Zonnige Groetjes van Carolien
  8. Arthur:
    10 mei 2022
    Wel een beetje doorrijden, anders missen jullie het Songfestival