Magnifiek Siena

16 mei 2022 - Siena, Italië

Ik hoop dat onze suggestie werkt dat we elke dat live verslag doen van onze belevenissen maar dat is natuurlijk niet waar 😀. Ik kan vast verklappen dat Siena onze verwachtingen ruim heeft overtroffen en dat we meer indrukken hebben opgedaan dan we kunnen verwerken.

Om 10.50 uur stappen we in bus 3 die ons in tien minuten naar het centrum brengt. Heel fijn dat we niet zelf met de camper in smalle straatjes terecht komen maar wat schetst onze verbazing, lijn 3 doet dat wel. Weinig ruimte aan beide zijden, toeristen die aan de kant springen. Heel bijzonder. En kennelijk stappen we op een verkeerde plek uit want we belanden direct in verschillende groepen toeristen met een gids voorop met een vlaggetje. Daar zijn we nog niet aan toe maar inhalen in de smalle straatjes valt verdraaid niet mee. Gelukkig weten we onze weg te vinden naar Piazza del Campo, het beroemde plein middenin de stad, waar de drukte zich snel verspreid. Prachtig plein met grote historie. We hebben foto's gezien van paardenraces, nu is het allemaal geplaveid in de vorm van een schelp en niet minder mooi.

En Nederlanders komen overal zoals we weten. Kort na onze aankomst in Siena loopt Mea een collega tegen het lijf. Zij reist met een vriendin ook met een camper + fietsen door Italië. Een dergelijke toevalligheid hebben we vaker meegemaakt.

In Siena tref je op verschillende plaatsen beelden aan van een wolf die twee kinderen Romulus en Remus zoogt. Niet alledaags. Ik nodig jullie uit de historische context van deze alleraardigste legende in te duiken op (https://www.italy-villas.nl/in-itali%C3%AB/2014/bezienswaardigheden/legenden/romulus-en-remus)

Een ander hoogtepunt is de kathedraal, Il Duomo. In Milaan en Florence tref je nog grotere exemplaren maar deze is bijzonder fraai. Ik laat de foto's voor zich spreken inclusief die vanuit één van de torens met prachtig uitzicht over de stad.

Na een voortreffelijke lunch met dito glas Chianti wijn raakt de klad een beetje in onze stadsverkenning en besluiten we terug te gaan naar de camping waar ik nog even een flesje wijn heb gescoord. Fietsbandje geplakt van de collega van Mea. Ze staan op dezelfde camping 😀.

Morgen richting Rome.

Einde van dag 9.

1. Piet Koren:
    16 mei 2022
    Zo bella Italia. Wat wil een mens nog meer? Ja,ja, Rome, ja Rome. Je gaat naar het museum Rome. Schitterend, fantastisch, alles is geweldig daar. Trek er een paar dagen voor uit. Als je toevallig langs gaat bij de paus vraag dan ff naar een Vaticaanse Euro.
    Veel plezier daar in Rome
  2. Han molenaar:
    17 mei 2022
    Fijn weer jullie belevenissen van vandaag te lezen.
    En dan straks Rome .doe wat Piet Koren jullie adviseert
    En trek er een paar dagen voor uit.groetjes en ga genieten
    van die prachtige stad
  3. Arthur:
    17 mei 2022
    Schitterend zeg! ebben jullie al iets lelijks voor in de kast der lelijke souvenirs?